Keyword in de title tag


vrijdag 22 juli 2016

In dit geval wordt niet de titel van de pagina bedoeld. We hebben we het over “tags” die tussen de “head tags” komen staan. Wees gerust, ik zal proberen duidelijk te maken wat er hier allemaal bedoeld wordt.

Wat is precies die title tag?

De title tag is een titel die je meegeeft aan de pagina van je website. Deze titel is niet te zien op de pagina zelf, maar wordt gebruikt door zoekmachine’s om de website te indexeren. De title tag wordt geplaats in de code van de website tussen deze tags. “<head>……………..</head>”. De zin of woorden die je gaat gebruiken voor deze title worden plaatst tussen deze tags. “<title>hier uw tekst</title>”.

Deze tekst zie je in de blauwe balk van Firefox of Internet Explorer helemaal bovenaan het venster. Dezelfde tekst staat dan ook op de “tabbladen” van de browers, als je tabbladen gebruikt tenminste.
Als je deze title niet gebruik op je website zal er op deze plaatsen alleen de url van de pagina te zien zijn.
Als je een standaard html-editor gebruikt zal die editor meestal standaard “Untitled Document” tussen de title tags plaatsen.
Persoonlijk vind ik dat nog slordiger dan dat je de title tag leeg laat.
De title tag wordt tevens door Google gebruikt als titel. Dat is de blauwe regel die je ziet als zoekresulataten in Google.

Waar plaats je de title tag?

Deze “<title> </title>” plaats je meteen onder de “<head>” tag.
Liefst niets er tussen. Op deze manier zal dit het eerste zijn wat de zoekmachinerobot zal lezen.
In deze title zet je de belangrijkste zoekwoorden(combinaties) Te beginnen met je master keyword.
Er zijn “deskundige” die zeggen dat het niet uitmaakt waar het masterkeyword staat in de title.
Naast dat het, naar mijn mening, wel degelijk uitmaakt ,staat het beter vooraan in de title.
Mensen die zoeken op jou master keyword zullen sneller klikken op een title met het keyword vooraan in de title dan dat dit woord elders voor komt.

Hoe belangrijk is het keyword in de title?

Naar mijn mening is dit het belangrijkste deel van zoekmachine optimalisatie.
Google zal dit belangrijk vinden voor indexering, maar daarnaast is het zeker zo belangrijk dat die title klopt.
Stel je het volgende voor;
Ik verkoop schoenen. De naam van de winkel is “Shoestore” Mijn specialiteit is herenschoenen. Het grootste deel van mijn winkel is daarmee gevuld. Daarnaast verkoop ik dames- en sportschoenen maar heb ik ook een schoenmakerij.
Ik laat een website maken en vertel dit de webdesigner die op zijn beurt een title opstelt.
“<title>Shoestore, herenschoenen, damesschoenen, sportschoenen, schoenmakerij</title>”

Onderstaand even gezocht, met Google, op herenschoenen.

 keywords

Als we de gesponserde links in het roze vak buiten beschouwing laten zullen de meeste mensen als eerste klikken op de tweede link. Herenschoenen staat hier immers vooraan de regel en valt meer op dan de bovenste. De link van Dolcis zal daarom zelden worden gebruikt.

Daarnaast werkt een leesbare link, kort en zakelijk, het best. Losse steekwoorden worden over het algemeen minder gewaardeerd. Dus…

Voor mijn schoenenzaak was “<title>Herenschoenen koop je het best bij Shoestore</title>” beter geweest. De andere zoekwoorden kan je dan gebruiken voor andere subpagina’s.

Elke pagina draagt natuurlijk een unieke “<title>”.

Wil je toch een aaneenschakeling van zoekwoorden gebruiken maak er dan een duidelijke opsomming van. Dat kan bijzoorbeeld zo:

“<title>Herenschoenen | damesschoenen | sportschoenen | schoenmaker</title>”

Hierbij valt natuurlijk op dat “schoenmakerij” plaats heeft gemaakt voor “schoenmaker”.

Men zal immers sneller zoeken met het zoekwoord: schoenmaker.

De bedrijfsnaam is niet nodig, die komt zeer waarschijnlijk toch al voor in de domeinnaam. Wil je die wel gebruiken plaats hem dan achetr aan in de title. Zorg er voor dat de titel nooit langer is dan 70 caracters. De rest valt namenlijk buiten beeld bij de zoekresulataten en in de titelbalk van de browser.


Reacties


Voeg een reactie toe op dit bericht.
Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties op deze pagina